14
Maj

0

Mapy myśli

Sposobów na naukę języków obcych jest bardzo wiele. W zasadzie gdyby przeprowadzić uliczną sondę, praktycznie każdy ma swoje metody na zapamiętywanie tekstów czy słówek. Oczywiście jedne z nich są lepsze, inne nie. Wiele zależy od osobistych preferencji, wykształcenia naszych zmysłów, percepcji. Ale pewne jest, że najbardziej skuteczne są te triki pamięciowe, które przysparzają wielu bodźców, oraz angażują nas do działania, wysilenia umysłu wielotorowo. I o takich formach na pamięciową naukę, warto powiedzieć coś więcej.

Na początek, dlaczego tradycyjne formy nauki takie jak czytanie tekstu i próba zapamiętania, lub przepisywanie po kilka razy notatek, nie są do końca korzystne? I wcale nie chodzi o wszechobecną krytykę szkoły tradycyjnej, lub zwolenników takich metod. Po prostu są one niekorzystne z punktu widzenia, wykorzystania zdolności naszego mózgu. Jest on niesamowitym narzędziem, jeśli można go w ten sposób nazwać. Natomiast wykorzystujemy śmiesznie mało potencjału jaki w nim drzemie. Nauka poprzez czytanie lub kopiowanie tekstu, owszem, angażuje procesy poznawcze i myślowe, wymaga wysiłku, ale nie dotyka takich sfer jak wyobraźnia czy logiczne myślenie. Stąd pewnie nieraz przydarzyło się przysłowiowe „przyśnięcie” nad fragmentem tekstu i konieczny był powrót do początku zdania. Albo luka w głowie, na temat tego, co lub gdzie zostało przepisane. Jak zaradzić takim sytuacjom? Odpowiedzią mogą być mapy myśli. Mapa myśli to innowacyjny sposób na zapamiętywanie, a jego tajemnica tkwi w pobudzaniu do wysiłku naszego umysłu, ale również, a może przede wszystkim na łączeniu obu półkul mózgowych.

Mapy myśli pomocne w nauce języka obcegoNależy pamiętać, że prawa półkula odpowiada za przyswajanie dźwięków, za rytm, wyobraźnię, postrzeganie kolorów, natomiast lewa półkula to logika – liczby, analizowanie, pojęcie zbiorów. Jak zatem połączyć te przeciwstawne funkcje? Mapa myśli to nic innego jak rysunek, stworzony na dużej kartce, gdzie w centrum znajduje się hasło przewodnie, od którego odchodzą strzałki, na końcach których znajdują się słowa – skojarzenia, następnie od każdego ze słów, również odchodzą kolejne strzałki, i dobierane są kolejne kojarzące się frazy. Powstający obraz powinien być przejrzysty, kolorowy, może być również opatrzony rysunkami i przypisami autora. Już po tym opisie, możemy wywnioskować, jak wiele naszych zmysłów zostaje zaangażowanych w proces tworzenia takiej mapki, oraz jak wiele treści można ulokować, podczas przechodzenia między strzałkami. Rozmieszczenie obrazków, słów, zmieszczenie całości na konkretnej powierzchni – pobudza wyobraźnię przestrzenną, dobór treści i skojarzenia – usprawnia logiczne myślenie, rysowanie, dobieranie kolorów – wyostrza zmysł wzroku, poprawność skojarzeń – opiera się na zdolności do analizowania. Już po tym widzimy wyraźnie, że samo tworzenie notatek, stymuluje tylko lewą, logiczną półkulę. Połączenie wielu elementów, jest w stanie poruszyć i wykorzystać cały mózg. Procesy następujące w jednym czasie, podczas tworzenia mapy, sprzyjają zapamiętywaniu, oraz z pewnością przyspieszają cały proces. Wykorzystując powyższą technikę, możemy uczyć się naprawdę wielu rzeczy. Języki obce, to również dziedzina, która doskonale poddaje się mapom mentalnym. Jeśli na przykład, uczymy się aktualnie słownictwa związanego z rodziną, hasłem przewodnim będzie FAMILY,  do tego słówka jest oczywiście szereg skojarzeń takich jak MOTHER, FATHER, SISTER, BROTHER i wiele innych. Zaś do każdego z tych wyrazów, jest cała masa określeń, takich jak GIRL, BOY, ADULT, YOUNG, CHILDREN, KIDS. Do wyrazów, możemy dobierać obrazki, tym samym jeszcze mocniej ćwicząc pamięć. Mapę możemy tworzyć, aż do momentu, gdy braknie nam pomysłów, lub zaprowadzą nas one do kolejnych dziedzin, lub zbiorów słownictwa. Oprócz słówek, na mapach możemy rozpisywać również teoretyczne kwestie w tym zasady gramatyczne. Warto wtedy opisywać je dodatkowymi przypisami, komentarzami i kolorować.

Warto mieć na uwadze fakt, że w procesie nauki, mapa może być pierwszym elementem, ale dzięki niej możemy również skutecznie powtórzyć dany materiał, stworzyć naukową pomoc, czy też plakat utrwalający wiedzę. Jest to niewątpliwie czasochłonna forma nauki, z początku może nieco trudna, ale z pewnością ciesząca się dużą skutecznością z racji wykorzystania i połączenia wielu naszych zmysłów. Z tego względu na pewno nie warto się zniechęcać, ale próbować nowych sposobów, na stworzenie mapy, zgodnej z naszymi preferencjami, potrzebami oraz umiejętnościami. Po stworzeniu własnego systemu, możemy tworzyć również mini mapki, do zapamiętania ważnych informacji, a dodatkowo, będziemy mogli zauważyć jak szybko i łatwo wychodzi nam łączenie faktów i analiza różnych treści. Zatem do dzieła!

Konstancja Pietryłka

No Comments

Reply