17
Gru

0

Cykl Kolba, czyli w jaki sposób uczą się dorośli?

Człowiek uczy się przez całe swoje życie – to znane stwierdzenie. Okazuje się, że jest w nim wiele prawdy i mądrości. Oczywistym jest edukacja do pewnego wieku, przyjmijmy do około dwudziestu pięciu lat, ale co dalej? Nawet jeśli nie jesteśmy już uczniami czy studentami, to przecież wciąż jest wiele nowych rzeczy do poznania, zrozumienia. Potrzeba coraz więcej kompetencji, aby w pełni funkcjonować w nowoczesnej cywilizacji. Pragniemy podróżować, zatem szlifujemy języki obce. Odkrywamy nowe kuchnie i uczymy się jak odtworzyć egzotyczne smaki w domowym zaciszu. W pracy, aby nie ulec konkurencji, wciąż podnosimy kwalifikacje, korzystamy z rozmaitych szkoleń i kursów. Z pewnością dzięki temu, że żyjemy w tak rozwiniętych czasach, dostęp do wiedzy  nie stanowi problemu. Mimo tego, uczenie się w dorosłym wieku wymaga nieco więcej wysiłku. Niżej kilka słów o tym, jak je ułatwić.

Na początku warto przyjąć fakt, iż dorośli to osoby samoświadome, które sięgając po wiedzę, doskonale zdają sobie sprawę, po co to robią. Ich działanie jest dobrowolne i zamierzone, a ponadto mają oni zdecydowanie więcej wewnętrznej motywacji wypływającej z potrzeb, która to popycha w kierunku uczenia się. Mają także wiele odniesień do życiowych sytuacji, które z pewnością mogą wesprzeć proces kształcenia. A co sama nauka ma do zaoferowania w kwestii edukacji dorosłych? Pomocą może być niewątpliwie metoda Davida Kolba, opierająca się na nauce poprzez doświadczenie. Ilustruje ją przedstawiony poniżej, prosty schemat.

Cykl Kolba

Cykl Kolba to zamknięte koło, zawierające w sobie to, co najważniejsze w nauce. Każdy z elementów, może być pierwszym lub ostatnim w procesie kształcenia. Wiele zależy od osobistych preferencji i możliwości. Szczególnie istotne jest doświadczenie wiedzy, aktywne przeżywanie treści. Nauka oparta na metodzie Kolba jest bardzo efektywna, a stosować ją można podczas zgłębiania praktycznie każdej z dziedzin. Co więcej, niejednokrotnie stosujemy ją nieświadomie. Oto przykład wykorzystania metody Kolba  w odniesieniu do doskonalenia języka obcego.

Zacznijmy od praktyki – może nią być wypełnienie testu poziomującego. Najlepszym pomysłem, aby przystąpić do nauki, w momencie gdy już dawno temu zdaliśmy maturę, to uzmysłowić sobie swoje mocne i słabe strony. Zmierzmy się z językiem. To, co umiemy lub pamiętamy – powtarzamy, a to, czego nie umiemy czy też zostało zapomniane – zgłębiamy od podstaw. Dzięki praktycznemu podejściu, poznamy swój wyjściowy poziom wiedzy i zaczniemy pracę.

Idąc dalej poddajmy się doświadczaniu języka. Warto skorzystać z fachowej pomocy lektora, udać się na kurs językowy lub gdy tylko mamy możliwość, wyjechać z kraju na zagraniczne szkolenie. Podczas nauki, ważne jest wykorzystywanie wielu pomocy – nagrań, obcojęzycznych książek, piosenek czy też specjalistycznych podręczników.

Oczywiście nauka to też teoria – gramatyka czy słownictwo, są to elementy których po prostu trzeba się nauczyć, ale na nie również jest wiele sposobów. Teorii warto uczyć się jak najbardziej aktywnie. Możemy układać wiersze lub piosenki z nowymi słowami, tworzyć historie. Lektorzy zwykle dzielą zajęcia na bloki, tym samym poznajemy słownictwo według konkretnych kategorii. Korzystajmy z pomocy map myśli, skojarzeń. Gramatyka jest bardzo logicznym działem. Na nią także można znaleźć ciekawe metody.

Ucząc się, bądźmy refleksyjni – wracajmy do zagadnień, które sprawiają nam trudność, mówmy nauczycielowi o problemach i wątpliwościach. Twórzmy własne pomysły, jak usprawnić nasze pojmowanie wiedzy.

W jednym procesie kształcenia można wykorzystać kilka cykli Kolba. Zatem wracając do praktyki, możemy sprawdzić swoją wiedzę kolejnym testem, wyjechać na wakacje i rozmawiać w języku obcym, w domu oglądać filmy bez napisów i lektora.  Po zamknięciu jednego kręgu można zacząć „nowe” doświadczanie języka obcego. Warto pracować z Native Speakerem w dziedzinie konwersacji oraz zacząć specjalizować język względem wykonywanego zawodu. Z pewnością wzmocni to nasze umiejętności oraz biegłość w posługiwaniu się językiem obcym.

Jak można zauważyć, nauka u dorosłych, to nic innego jak wykorzystywanie konkretnych i stosunkowo prostych schematów. Oczywiście trzeba ten proces starannie zaaranżować, natomiast świadomość tego, co jest ważne aby kształcenie było jak najbardziej efektywne, bardzo pomaga. Każdy z nas osiągnie więcej, poznając teorię (najlepiej w aktywny sposób), ucząc się praktycznie, refleksyjnie, ale przede wszystkim doświadczając zjawisk dotyczących konkretnych zagadnień. Zatem do dzieła i powodzenia!

Konstancja Pietryłka

No Comments

Reply